Criza forței de muncă lovește și sistemul de transport public din marile orașe

Autobuzele stau nemiscate în garaje, iar pasagerii sunt nevoiți să suporte aglomerația din mijloacele de transport în comun, din cauza lipsei de șoferi profesioniști.

În Timișoara, scenele cu oameni înghesuiți în autobuze la orele de vârf sunt tot mai frecvente, din cauza faptului că societatea de transport nu poate să scoată pe traseu toate vehiculele disponibile. Din cele 77 de autobuze, doar 46 circulă, restul rămânând în garaje din lipsa șoferilor.

Un călător se plânge: „Nu vin la timp. Zice că vine la 30, dar ajunge la 54. Am ratat chiar și ore de școală din cauza asta.”

Conducerea societății de transport din Timișoara este disperată, căutând cu disperare cel puțin 20 de șoferi. Cu toate că sunt pregătiți să ofere salarii atractive, nimeni nu s-a arătat interesat până acum.

Nicu Bitea, directorul societății de transport public din Timișoara, afirmă: „Un șofer poate câștiga un venit minim de 4.000 – 4.500 de lei lunar. Le oferim și cazare.”

O situație similară este și în Iași, unde compania de transport public se confruntă cu un deficit de 30-40 de șoferi pentru autobuze.

Iulian Panțîru, un angajat din Iași, povestește: „Suntem puțini, facem multe ore suplimentare. Stăm aici tot timpul, e greu.”

În Brașov, se întâmpină aceeași problemă, cu 30 de locuri vacante pentru șoferi de autobuz.

Potrivit Uniunii Transportatorilor Rutieri, România se confruntă cu un deficit de aproape 40.000 de șoferi cu atestat profesional. Marea majoritate a lipsă de forță de muncă vine în urma plecării multor șoferi cu experiență în străinătate, unde pot câștiga salarii mult mai atractive.

Criza forței de muncă în transportul public afectează nu doar companiile implicate, ci și comunitățile care depind de aceste servicii esențiale.