Pe 14 aprilie 1912, nava Titanic, aparținând companiei britanice White Star și considerată un simbol al luxului și siguranței maritime, s-a ciocnit cu un aisberg în Atlanticul de Nord, la sud de Newfoundland, Canada. Incidentul s-a soldat cu scufundarea navei și moartea a 1.500 de persoane din totalul de 2.200 de pasageri și echipaj. Căpitanul Edward John Smith, comandantul navei, a ordonat evacuarea, prioritară fiind salvarea femeilor și copiilor. Ultimele sale cuvinte, conform unui ofițer supraviețuitor, au fost: „Băieți, ne-am făcut datoria și am făcut-o onorabil! Nu mai am ce să mai cer de la voi. Vă eliberez de îndatoriri. Știți regula mării. Toată lumea e pe cont propriu. Dumnezeu să vă binecuvânteze!”
Impactul cu aisbergul a compromis șase compartimente etanșe ale navei, depășind capacitatea de rezistență a acesteia. Deși Titanic era dotat cu tehnologie de vârf pentru epoca respectivă, numărul insuficient de bărci de salvare a agravat situația, majoritatea supraviețuitorilor fiind femei și copii. Tragedia a evidențiat limitele tehnologiei maritime din acea perioadă și vulnerabilitatea umană în fața naturii.
Reclamă
În urma tragediei, anchetele ulterioare au relevat numeroase erori și neglijențe, printre care ignorarea avertismentelor privind aisbergurile și deficiențe în comunicarea și coordonarea eforturilor de evacuare, ceea ce a contribuit la magnitudinea dezastrului. Incidentul a fost, de asemenea, un factor determinant pentru revizuirea regulamentelor internaționale de siguranță maritimă.
Scufundarea Titanicului rămâne una dintre cele mai mari tragedii maritime din istorie și a fost immortalizată în numeroase opere culturale. Ea a inspirat schimbări legislative semnificative în ceea ce privește securitatea pe mare, iar povestea tragică a căpitanului Smith și a echipajului său continuă să fascineze și să educe publicul despre eroismul și sacrificiul uman în situații limită.