Casa de Pensii recunoaște că unii dintre pensionari nu-și primesc banii. De vină – volumul mare de muncă al funcționarilor și un soft

Data actualizării: 8 iulie 2025

Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) recunoaște, într-un răspuns oficial, că unii pensionari nu și-au primit pensiile la timp, iar principalele motive invocate sunt volumul mare de muncă al funcționarilor și faptul că aplicația informatică destinată recalculării pensiilor nu este încă funcțională în totalitate.

Situații concrete în care oamenii au așteptat luni de zile pentru a primi pensia s-au rezolvat abia după intervenția presei.

Aplicația informatică pentru recalculare este încă în testare

Oficialii instituției arată că aplicația e complet funcțională doar pentru dosarele depuse după 1 septembrie 2024, în conformitate cu noua lege a pensiilor. Pentru restul dosarelor, sistemul se află încă în fază avansată de testare, deși au trecut nouă luni de la adoptarea actului normativ.


„Menționăm că termenul avut la dispoziție de la data aprobării/promulgării/publicării Legii nr.360/2023 și până la data intrării în vigoare a acesteia a fost de doar 9 luni de zile, timp în care trebuiau atinse două ținte majore: elaborarea normelor de aplicare a legii (…) și crearea, dezvoltarea, testarea și darea în producție a noilor aplicații informatice.”

– Casa Națională de Pensii Publice

Întrebată dacă aplicația este complet operațională, instituția admite că modulul de recalculare are probleme din cauza „numeroaselor schimbări legislative”. Complexitatea crește și pentru că, de-a lungul deceniilor, pensiile au fost calculate după legi și formule diferite.

„Referitor la recalcularea pensiilor prin trecerea de la pensia de invaliditate/pensia anticipată parțială la pensia pentru limită de vârstă vă comunicăm că, având în vedere numeroasele schimbări legislative anterioare, (…) acest tip de recalculare este cel mai complex și îl reprezintă aducerea la un numitor comun a tuturor pensiilor aflate în plată.”

– Casa Națională de Pensii Publice

Aplicațiile informatice necesare acestor recalculări, inclusiv pentru veniturile nepermanente și acordul global, sunt dezvoltate și în fază avansată de testare, urmând a fi date în producție „în cel mai scurt timp”.

Instituția explică dificultatea prin faptul că „nu există două persoane ale căror condiții de eligibilitate sunt identice”. Pentru a acoperi această diversitate, softul a fost încărcat cu 3.587 de formule noi de calcul.

„Indiferent de data emiterii deciziei, drepturile de pensie restante se achită retroactiv, astfel încât eventualele întârzieri nu vor avea efecte de natură pecuniară asupra beneficiarilor.”

– Casa Națională de Pensii Publice

În realitate, întârzierile în plată generează facturi neachitate și incertitudine pentru pensionari. La nivel național sunt în lucru aproximativ 500.000 de dosare, ceea ce înseamnă peste 8.000 pentru fiecare casă județeană de pensii. Timpul mediu de soluționare este teoretic de 37 de zile, dar blocajele din testarea aplicației îl prelungesc.

CNPP precizează că doar 3.288 de angajați gestionează în jur de 10,6 milioane de beneficiari, adică circa 3.200 de persoane pentru fiecare lucrător.

„Începând cu data de 01.01.2024 s-a înregistrat o scădere de cca 8% al numărului total de posturi aprobate și o scădere de cca 15% a numărului de posturi ocupate. (…) În unele cazuri pot apărea întârzieri în soluționare, dar indiferent de data emiterii deciziei, drepturile de pensie restante se achită retroactiv.”

– Casa Națională de Pensii Publice

Instituția subliniază că, doar între 2020 și 2023, legislația pensiilor s-a modificat de 31 de ori. În paralel, reforma informatică este gestionată de consorțiul Arobs Systems – Wing Leading Edge, selectat prin licitație.

CNPP recunoaște că au existat întârzieri în livrarea unor module software, iar depășirile de termene „au fost sancționate cu penalizări”, fără a preciza cuantumul.

„Prin derularea unei proceduri de atribuire prin licitație deschisă pentru atribuirea Acordului-Cadru (…) a fost declarat câștigător ofertantul: Asocierea Arobs Systems – Wing Leading Edge.”

– Casa Națională de Pensii Publice

Problemele nu se rezumă la recalculări. Antena3.ro a prezentat cazul unui pensionar român din Canada care nu și-a încasat pensia din ianuarie, precum și situația a doi pensionari din București care au așteptat luni întregi pentru plata pensiilor.

Cazurile s-au rezolvat doar după intervenția presei. Surse din sistem spun că și angajații sunt depășiți: „Mă înjură toată lumea, inclusiv apropiaţii, că nu îşi primesc pensiile. (…) La nivel naţional ar fi vorba de 180.000 de dosare aflate în această situaţie.”

Ei adaugă că modulul de calcul „trebuia finalizat de încă de anul trecut” și că, deși se află în testare în luna iunie, nimeni nu poate preciza când va fi complet funcțional.

🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe news.substantial.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨