„Ne-au șters de pe listă?”. Drama pensionarilor români care nu-și mai primesc banii

Data actualizării: 8 iulie 2025

Viorel Văduva, pensionar român stabilit în Canada de mai bine de 20 de ani, nu și-a mai primit pensia din România începând cu ianuarie 2025. De aproape șapte ani, el a fost beneficiar constant al pensiei din țară, însă anul acesta, fără vreo notificare, transferurile lunare s-au oprit brusc. A trimis e-mailuri, a sunat și a depus sesizări la Casa de Pensii Sector 6, iar răspunsul primit a fost:

„Nu ați trimis certificatul de viață.”

Situația nu e singulară. „Ne-au șters de pe listă?”

Pensionarul susține însă că documentul a fost expediat, ca în fiecare an, și are dovada.


Viorel explică faptul că primise pensia în octombrie, noiembrie și decembrie, ceea ce nu s-ar fi întâmplat dacă certificatul de viață nu era deja înregistrat.

„Am primit pensia în octombrie, noiembrie și decembrie. Dacă nu ar fi ajuns certificatul de viață, nu mi-ar fi fost virați banii atunci. Nu are logică”

Legea obligă românii din diaspora să trimită certificatul de viață de două ori pe an; dacă nu e înregistrat, plata se suspendă și, teoretic, se reia odată cu documentul – cu toate restanțele incluse. După cinci luni fără venituri, Viorel a primit pensia aferentă lunii mai, însă lunile ianuarie, februarie, martie și aprilie au rămas neplătite.

„Mi s-a spus că, dacă nu primesc un număr de înregistrare pentru certificatul de viață, trebuie să îl retrimit. Dar eu de unde să știu dacă ei citesc emailurile sau nu? În plus, mi s-a răspuns că sistemul lor digital este în actualizare și că va dura două luni până reintru în plată”

O deplasare în România l-ar costa peste 1.000 $ canadieni.

„E absurd să cheltui mai mult decât primesc. Și poate chiar se bazează pe asta, că vom renunța”

Viorel nu are acces la detalii despre pensia recalculată:

„Nu știu nici măcar cât e pensia recalculată. Primesc banii în bancă și atât. Nimic oficial.”

Deși pensia românească nu este impozitată în România, statul canadian o taxează integral.

„Dacă aș trăi în România și aș primi pensie din Canada, statul român nu ar avea voie să mă taxeze. Dar Canada taxează pensia din România”

Oficialii Casei de Pensii București au confirmat pentru Antena3.ro că ultimul certificat de viață a fost înregistrat la 6 martie 2025, justificând astfel suspendarea plăților.

„Pe prima pagină a site-ului nostru sunt adresele clare de email unde pot fi trimise aceste certificate. Acolo se strâng toate, dacă sunt trimise în altă parte, se pierd pe circuit. Domnul Văduva nu a primit restanţele în luna martie, deoarece pensiile erau deja plătite. Acea tranşă de pensii din luna martie plecase deja. Aceste tranzacţii se fac prin STS, nu om cu om”Cristiana Dumitrescu, director executiv, Casa de Pensii București

Pensia lui Viorel a fost reluată în mai; întârzierea a fost pusă pe seama volumului mare de muncă:

„Probabil din cauza activităţii şi a volumului mare de muncă”Cristiana Dumitrescu

Întârzierile se agravează când vine vorba de recalculări și decizii noi de pensionare. Surse interne indică nefuncționarea unui soft informatic plătit cu aproape 2,5 milioane €.

Contractul pentru mentenanță a fost câștigat de Wing Leading Edge și Arobs Systems, una dintre firme având doar trei angajați.

„Mă înjură toată lumea, inclusiv apropiaţii, că nu îşi primesc pensiile. Este vorba despre acele recalculări şi din toamna anului trecut primim doar promisiuni. Nimic concret. Să ni se dea şi nouă un termen, să ştim când se va implementa. La nivel naţional ar fi vorba de 180.000 de dosare aflate în această situaţie, deşi modulul de calcul trebuia finalizat încă de anul trecut. Am înţeles că această aplicaţie de recalculare este în testare în luna iunie, dar nu ştiu când va fi funcţională cu adevărat”surse din Casa Naţională de Pensii

La solicitările presei, conducerea Casei Naţionale de Pensii nu a răspuns.

Cazurile nu se limitează la diaspora. Doi pensionari din București au relatat pentru Antena3.ro că au așteptat luni întregi plata drepturilor:

„După 42 de ani de muncă, nu credeam că va trebui să mă lupt atât pentru un drept ce mi se cuvine. Nu înțeleg ce se întâmplă, de ce nu ni se răspunde, de ce trebuie să așteptăm atât pentru banii pe care îi merităm. Că noi ne-am plătit taxele la timp vreme de zeci de ani”

La acel moment, Cristiana Dumitrescu a admis erorile din sistem:

„Au fost două erori. Sunt 500.000 de oameni la plată. E un volum mare de muncă. Ne cerem scuze. A fost o eroare umană. Suntem 20 de oameni pe un sector cu 100.000 de dosare. Nu a fost rea voință. Oamenii sunt îndreptățiți să fie supărați”

Până la o soluție funcțională, sute de mii de pensionari din țară și din diaspora continuă să se confrunte cu tăcerea instituțională, erori administrative și un sistem informatic care, deși finanțat cu milioane de euro, se blochează la un simplu e-mail.

🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe news.substantial.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨