Un român face dezvăluiri îngrozitoare despre avionul Air India care s-a prăbușit. A lucrat de sute de ori cu avionul morții

Data actualizării: 12 iulie 2025

Un angajat român al aeroportului Heathrow din Londra a făcut publice mărturii dure despre aeronava Air India care s-a prăbușit recent, omorând 242 de oameni.

Bărbatul a postat pe Facebook o relatare detaliată a experienței sale cu avionul Boeing 787 înregistrat VT-ANB, cu care a lucrat „de zeci dacă nu sute de ori în ultimii 5 ani”, înainte ca Air India să schimbe compania de handling. Potrivit acestuia, problemele din cadrul companiei erau cunoscute de ani de zile și ignorate, în ciuda semnalelor repetate trimise către autoritățile competente.

Mentenanță precară, echipaje haotice și probleme interne grave


Românul a explicat că a lucrat direct cu avionul implicat în tragedie și a descris în detaliu rolul său.

„Lucrez la Heathrow, mă ocup de ground handling, adică pe înțelesul tuturor, încarc, descarc bagaje, la mână sau cu High Loadere (dacă avionul are containere), și stau la cască în timpul pushback-ului, deci vrei nu vrei fac și eu un walkaround la avion, și am ceva cunoștințe elementare de mecanică de aviație”

El a menționat că a terminat o facultate de inginerie și că are cunoștințe de mecanică și hidraulică, precum și noțiuni de bază despre zbor.

Românul a detaliat modul în care Air India a renunțat la colaborarea cu firma la care lucra el, în favoarea unui contract cu Menzies, „din rațiuni economice”.

Referindu-se la aeronava prăbușită, acesta a spus că știa personal o parte dintre piloți și însoțitorii de bord.

„Pe mulți chiar îi cunosc din vedere și cu unii am schimbat ceva vorbe și pe alte teme în afară de cele legate de serviciu”

A urmat apoi o radiografie dură a problemelor interne de la Air India.

„Da, ai dreptate, Air India are multe carențe la mentenanță, și la echipaje, și mai sunt și carențele de ordin social și de senioritate din echipaj, și la partea de handling din India. Toate astea se adună și știm în aviație minus cu minus nu dă plus… ci victime.”

În ceea ce privește mentenanța, relatarea devine șocantă.

„Mentenanța la Air India e sublimă dar aproape că lipsește cu desăvârșire, sârmă și bandă adezivă (și nu, nu vorbesc de speed tape, ci de bandă adezivă ordinară argintie sau neagră de 3 £ rola), sunt instrumentele principale de reparație și mentenanță la Air India.”

Criticile nu s-au oprit aici; piloții tratează superficial etapele de control.

„La walkaround, e momentul de selfie-uri sau apeluri video cu familia, soția, partenerii de afaceri, amanta etc.”

Deciziile la bord se iau în funcție de vechime, nu pe baza argumentelor.

„Nu contează că ăla ‘mai tânăr’ are dreptate, cum zice ăla mai vechi așa se face deși este greșit.”

Inclusiv la personalul de cabină apar situații periculoase.

„Mi-au deschis ușa în timpul pushback-ului și erau să mă omoare cu toboganul de urgență, pentru că așa a zis șefa de cabină să deschidă și să reînchidă ușa că i se pare că e curent.”

Românul continuă descrierea haosului din culisele Air India, menționând zvonuri între angajați.

„Mai umblă și zvonul că mulți din echipaje (piloți și/sau cabin crew) și-au luat licențele de la pungile de pufuleți cu surprize la fel ca și colegii lor din Pakistan.”

El subliniază impactul sistemului de caste asupra siguranței.

„India este o societate bazată pe caste, și asta se vede și la echipaje, ceea ce zice unul dintr-o castă superioară e lege, chiar dacă toți ceilalți știu că ăla nu are dreptate.”

Un alt capitol dur este legat de echipele de la sol din India.

„Ground crew-ul din India e de comă. Am primit zeci de CPM-uri (Container Pallet Message, adică sumarul încărcăturii, cu poziție și greutăți) greșite, sau încărcătura în cu totul alte poziții decât specificat pe foaie.”

Românul nu contestă calitatea avionului în sine.

„Dap, 787 e o bijuterie, dar limitele avionului țin de prostia umană până la urmă.”

În legătură cu accidentul, el indică o greșeală umană majoră.

„Se pare că e vorba de o greșeală umană (retragerea flapsurilor în loc de retragerea trenului) posibil combinată și cu o încărcare defectuoasă sau o raportare greșită a încărcăturii.”

Bărbatul a dezvăluit că, timp de trei ani, a semnalat neregulile către autorități, fără rezultat.

„După 3 ani de raportat îngrijorările legate de Air India autorităților competente și în care 3 ani nu s-a luat nici o măsură am răsuflat ușurat că nu mai avem contract cu ei.”

În încheierea postării, a publicat imagini făcute pe vremea când lucra cu acel avion.

„Așa arăta rama ușii de acces la cala 5 la VT-ANB acu vreo 12–14 luni (…) când am cerut niște speed tape, și am fost refuzat, pentru că speed tape-ul e scump, și nu mai au duct-tape. Și a zburat așa până când am terminat contractul cu ei.”

Alături de fotografie, el a notat:

„tot de pe la ce am observat la Air India 787”

Relatarea arată cum improvizația, neglijența și ignorarea normelor esențiale de aviație au devenit o rutină pentru compania care deținea aeronava implicată în accidentul devastator.

🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe news.substantial.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨