Pentru românii care întâmpină dificultăți în dovedirea vechimii în muncă, există soluții clare, chiar dacă au pierdut cartea de muncă și fostul angajator nu mai există. Aceste metode sunt esențiale pentru cei care doresc să iasă la pensie și au nevoie de documente doveditoare.

Adeverința de vechime, principala soluție

Începând cu 28 noiembrie 2016, angajatorii, instituțiile și autoritățile publice sunt obligați să elibereze o adeverință de vechime atunci când contractul de muncă se încheie. Dacă acest lucru nu se întâmplă, angajatorii riscă amenzi cuprinse între 100 și 3000 de lei.

Reclamă

Potrivit Codului Muncii, articolul 34, alineatul 5, angajatorul este obligat să elibereze acest document la solicitarea salariatului:

„La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate.“

În cazul în care angajatorul încă activează, salariatul poate solicita adeverința, iar firma are obligația să o elibereze în 15 zile de la data cererii. În plus, evidența muncii este înregistrată electronic din anul 2011, prin sistemul Revisal, care poate fi accesat online.

Când angajatorul nu mai există

Există situații în care fostul angajator nu mai poate elibera adeverința, fie din motive obiective, fie pentru că firma a fost desființată. În acest caz, salariatul are la dispoziție două soluții:

  • Inspectoratul Teritorial de Muncă: Documentele necesare pot fi obținute de la inspectoratul teritorial din zona în care firma a activat. Pentru eliberarea unui astfel de document, este necesară achitarea unei taxe de 20 de lei.
  • Instanța de judecată: Dacă nici inspectoratul nu poate furniza documentele necesare, salariatul poate apela la justiție. În acest caz, casa de pensii este instituția care poate fi chemată în instanță pentru a emite decizii bazate pe stagiile de cotizare. O hotărâre judecătorească prin care se recunoaște vechimea în muncă este considerată un document valabil pentru stabilirea pensiei.

De asemenea, dacă persoana nu deține alte dovezi privind activitatea desfășurată, instanța poate obliga deținătorul arhivei să elibereze o adeverință constatatoare a raportului de muncă.

Astfel, chiar dacă au dispărut cărțile de muncă sau firmele unde s-a lucrat, românii au soluții legale pentru a-și dovedi vechimea și a beneficia de pensie.