La o școală în Cluj , învățătoarea de la clasa a 2-a , vine după pauza mare și îi întreabă pe copii:
– Ce a-ți făcut în pauză…?
Reclamă
Gigel, care era mai răsărit , ridică mâna :
– Eu m-am jucat in cutia cu nisip…!!
Învățătoarea , ca să dea un exemplu pozitiv , de ce bine este sa inveti bine și constant , spune :
– Bravo Gigel, daca scrii frumos pe tablă , fără greșeală cuvântul „NISIP” , poti pleca azi cu două ore mai repede acasă…
Gigel merge la tablă și scrie frumos… și caligrafic cuvantul „NISIP” , fără greșeală.
– Bravo Gigel, poti sa pleci azi cu două ore mai repede acasa – Spune învățătoarea. Acuma se intoarce învățătoarea catre Petrică și îl întreabă…:
– Tu Petrică , ce ai făcut în pauză…?
– Eu m-am jucat cu Gigel , în cutia cu nisip…!
– Perfect, dacă scrii frumos pe tabla cuvântul „CUTIE”, poti pleca și tu cu două ore mai repede acasă.
Merge și Petrică la tablă și scrie frumos și îngrijit cuvântul „CUTIE” , absolut fără greșeală.
– Bravo Petrică…! Și tu poți pleca astazi cu două ore mai repede acasă. Într-un sfârșit se întoarce învățătoarea catre Janos, și îl întreabă și pe el…:
– Tu Janos , tu ce ai făcut în pauză…?
– Eu vrut joci și el la băietii cu nisip, dar ei nu fost drăguți la Janos si spune la el : „merge mă în Panonia ta , de ungur…!”.
– Vai, dar asta este o discriminare a unor minorități naționale , cu influențe negative asupra psihicului unui copil….
Dacă scrii frumos pe tablă….: ” DISCRIMINARE A UNOR MINORITĂȚI NAȚIONALE , CU INFLUENȚE NEGATIVE ASUPRA PSIHICULUI UNUI COPIL ” , poți și tu să pleci cu două ore mai repede acasă …!!!!
***
Într-o şcoală din Cluj, un incident a avut loc recent în timpul unei pauze, implicând un elev de clasa a doua şi câţiva colegi de-ai săi, cu posibile implicaţii de discriminare. Învăţătoarea, observând situaţia, a folosit momentul pentru a transforma experienţa într-o lecţie despre scriere şi comportament adecvat.
Incidentul a avut loc când Janos, un elev din clasa a doua, a încercat să se alăture colegilor săi în cutia cu nisip, dar a fost respins pe baze etnice, colegii săi spunându-i să se întoarcă „în Panonia ta, de ungur”. Această remarcă a fost adresată în prezența învăţătoarei care a intervenit imediat.
Învăţătoarea a decis să folosească acest incident ca un moment de învăţare pentru întreaga clasă. Ea a încurajat nu doar scrierea corectă, dar şi reflectarea asupra impactului cuvintelor noastre asupra altora. Janos a fost invitat la tablă să scrie fraza „Discriminare a unor minorități naționale, cu influențe negative asupra psihicului unui copil”, o propoziție lungă şi complexă care reflectă gravitatea situaţiei. După ce a scris corect, Janos a fost lăsat să plece cu două ore mai devreme acasă, premiu oferit de asemenea şi altor doi elevi, Gigel și Petrică, pentru scrierea corectă a cuvintelor „nisip” respectiv „cutie”.
Acest incident a deschis o discuție mai largă despre comportamentul în rândul elevilor şi despre cum instituţiile de învăţământ abordează problema discriminării şi integrării elevilor din minorități naționale. Învăţătoarea a subliniat importanța unui mediu școlar inclusiv și respectuos, unde fiecare elev să se simtă binevenit și valorizat.